Craciunul romanesc vs. „Sfantul” Shopping

Suntem o familie de mici producatori romani, cu drag si in admiratie fata de potentialul produsului autentic, traditiile si experientele romanesti. Cu 10 zile inainte de Ajunul Craciunului 2015, am traversat tara din Centru spre Nord Vest, in cautare de ROMANESC, pe la Targurile de Craciun. Ne-am ales doar cu un gust amar, pe care nu stim cum sa-l mai neutralizam. Mancam miere de albine ca sa indulcim situatia, ne incurajam ca totul va fi bine intr-un final in care micii producatori vor reusi sa faca front comun impotriva importului masiv de plastic si kitsch si facem un exercitiu mic de atitudine – prin impartasirea unei experiente.Exercitiu de

Duminica am facut un parastas pentru ai nostri, la biserica din satul lor. La predica, parintele ne-a rugat sa avem grija sa nu transformam sarbatoarea Nasterii Domnului – care este adevarata semnificatie a Craciunului, in Sarbatoarea Shoppingului. Si sa cantam colindele cu “Astazi s-a nascut Hristos”, pe cat posibil, in ajunul Craciunului. In rest, daca tot colindam, sa o facem cu cantecele care au texte mai generale, altfel ne vom trezi blocati de copii de 4-5 ani, care intreaba in plina serbare la gradinita: “ Pai nu s-a nascut si ieri la mall si sambata la televizor? La radio in masina la tata se tot naste de cateva zile… “ Ne-a incurajat sa fim alaturi de familie, sa le daruim celor dragi bucurie, pace si produse romanesti! Pentru ca arta de a adarui incepe prin a cumpara de la tine de acasa, de la ai tai! Ca sa poti pune motor bun comunitatii…

Targul de Craciun de la Sibiu 

Din satul alor nostri, din Tara Fagarasului, ne-am pornit la drum. Ne-am oprit la Targul de Craciun de la Sibiu. Luminite, lume multa, masinute… Vreme buna, vin fiert. Casute asezate frumos. Oameni frumosi. Am cautat produse si experiente romanesti. Am obosit scotocind dupa ele printre comercianti de chinezarii, papuci de casa din Polonia, branzeturi maturate din Italia si Olanda, dulciuri turcesti sau unguresti si mult sclipici. „II” brodate la masina cu semne orientale, papusi de plastic hidoase, imbracate in costume populare „romanesti” (toate numai un satin lucios si o dantela de plastic), Mary Christmas scris peste tot, bijuterii cu forme si pietre asiatice… Stim, asa ceva gasesti la toate targurile de Craciun din lume. Insa neexcluzand si anihiland intr-o asa mare masura produsul local!

Targul de Craciun de la Cluj

Am pornit mai departe si ne-am oprit la Targul de Craciun de la Cluj. Mai micut, dar parca avea mai multi artizani decat comercianti.  Nimicuri, mult plastic si aici. Ne-am luat niste silvoita in cinstea unuia dintre producatorii romani autentici si ne-am pornit spre casa.

 

Nimic nou pentru nimeni. Suntem constienti! Atat se poate in Romania in acest moment, cu aceasta legislatie, mentalitate, putere de cumparare si educatie. Si totusi, unde este micul producator roman in perioada asta? Ar trebui sa fie in Targurile de Craciun, in prima linie, mandru, cu produsul creat cinstit, unic, frumos ambalat si promovat. In schimb el e ca Fat Frumos, inca pe drum, luptand cu fel de fel de Capcauni si Zmei necinstiti si needucati, care habar n-au ce inseamna autentic, plus valoare, echilibru, naturalete, romanesc. Si intre timp, targurile se umplu de Spani, iar Craciunul Romanesc se pregateste, resemnat, sa primeasca eticheta “made in China”. Si pare a nu mai fi mult pana cand  aceasta stare anormala va deveni normalitate. Curand, imediat ce vor disparea bunicele si taranii, cand n-om mai avea timp de un cozonac facut in casa, cand nu vom mai sti sa daruim romaneste, cand copiii nostri ne vor intreba cine e Isus asta de se tot chinuie sa se nasca de cateva zile prin niste cantece ciudate de la radio… Cand in decembrie vom sarbatorii „Sfantul” Shooping de produse fabricate in China si cand micul producator roman va ramane blocat in taramul din Tinerete fara Batranete si Viata fara de Moarte.

 

Mai departe, Dumnezeu cu mila si micul producator cu sabia scoasa (organizat, dichisit, responsabil, asumat, cinstit si mandru)

Text si foto: familia Zara – Prunean / Coltul Romanesc

 

 

 

Adaugă la favorite Legătură permanentă.

Un comentariu

  1. Este o problema de lectura, educatie. Amuzant dar si trist in acelasi timp cum oameni cu notorietate, tineri, cu opinie, se bucura de existanta acestor vortexuri ale prostului gust si falsurilor culturale. Un exemplu de astfel de „targ” este Bucharest Christmas Market, abordat critic aici http://www.ecogastronomica.ro/2015/12/susanea-market-bucuresti-2015/ si laudat pana la extaz aici http://www.sabinacornovac.ro/la-pas-prin-bucharest-christmas-market-2015/

Lasă un răspuns